Începând de astăzi, inspectorii fiscali vor trimite amenzi patronilor care nu încarcă facturile în platforma Fiscului. Pentru cei care conduc firme mari, amenzile pot ajunge și la 10.000 lei.
Implementarea sistemului RO e-Factura, obligatoriu de la 1 ianuarie 2024, a creat o serie de provocări pentru antreprenorii români, mai ales în ultimele zile ale anului 2023. Beatrice Mustea, antreprenoare, descrie dificultățile întâmpinate:
„Din păcate, am tot lăsat-o pe ultima sută de metri. La un moment dat nici nu-mi mai răspundeau la ANAF sau aveau programul până la ora numită și puteau să stau o oră în așteptare ca la un moment dat efectiv să mi se închidă apelul pentru că se termina programul și oricum nu o să mai răspundă nimeni. Mă simțeam că sunt un șoricel într-o roată care se tot zbate și nu mai dă de capăt”, a afirmat Beatrice Mustea pentru Euronews.
Pentru a facilita relația cu platforma ANAF, mulți antreprenori au optat pentru programe de facturare integrate. Mihai Bălescu, un alt antreprenor, preferă să plătească 170 lei pe an pentru un astfel de serviciu decât să acceseze direct portalul Fiscului.
„Am încercat să scurtcircuitam un pic sistemul și chiar dacă nu aveam la momentul respectiv un sistem de facturare implementat în cadrul companiei, oricum urma să-l achiziționez. N-aș fi lucrat direct cu e-factura pentru că ar fi trebuit să stau la momentul respectiv 30 de minute ca să înregistrez o factură, ceea ce este un pic inuman”, spune Mihai Bălescu.
Sistemul RO e-Factura a reprezentat o provocare atât pentru firmele mici, cât și pentru marile companii. Georgiana Iancu, șefa departamentului taxe indirecte din cadrul unei companii de audit, subliniază:
„Firmele mai mari deși sunt mult mai integrate din perspectivă de sisteme, aplicații, se bazează mult mai mult pe tehnologie în toate procesele pe care le au. Factura se putea genera din sistem și să fie transmisă automat, inclusiv via email sau prin anumite platforme dedicate de facturare. Acest lucru nu mai este posibil și atunci aici vine principala schimbare pentru firmele care aveau deja tehnologii electronice avansate de facturare electronică”, afirmă Georgiana Iancu.
În primele luni de la obligativitatea folosirii platformei, ANAF estima că 100.000 de companii românești nu au utilizat sistemul, motiv pentru care Fiscul a prelungit cu două luni perioada în care nu s-au aplicat amenzi. Robert Croitoru, antreprenor, menționează problemele tehnice întâlnite:
„Am mai avut și situații când importai facturi cu foarte multe poziții în ianuarie, februarie, martie. Aveai 30-40 de poziții să îți aducă 15 poziții, 20 de poziții și ulterior să se blocheze acel document. Și trebuia ori să reîncerci importul lui sau la un moment dat renunțai”, a spus antreprenorul.
Complicarea sistemului de încărcare a facturilor poate genera reacții de evitare în rândul întreprinzătorilor, potrivit analiștilor. Adrian Benta, analist economic, atrage atenția că „La acele firme micuțe de tot, în zona rurală, unde și acum se fac vânzările pe caiet, cu siguranță vor trece și într-o zonă din aceasta cenușie sau printr-o zonă gri.”
Antreprenorii sunt neîncrezători în justificarea statului pentru introducerea obligativității. Ministerul de Finanțe afirmă că RO e-Factura ajută la combaterea evaziunii fiscale și reducerea decalajului de TVA, însă analiștii sunt sceptici. Gabriel Biriș, avocat specializat în fiscalitate, comentează:
„Toate informațiile pe care ANAF-ul le primește acum prin e-factura, în timp, hai să spunem aproape real, le primeau oricum prin declarația 394 și am văzut că acolo nu au făcut mare lucru să proceseze datele alea. Toată informația exista deja”
De la 1 iulie, firmele nu mai pot înregistra în contabilitate facturile primite în format clasic, iar amenda pentru nerespectarea acestei reguli este de 15% din valoarea facturii.
Sursă video: Euronews
Sursă foto: Facebook
CITEȘTE ȘI:
Perioada în care NU se dau amenzi pentru sistemul E-Factura expiră vineri